Zbraně a Svoboda

Nezařazené

Napsal soudce Andrew P. Napolitano, publikováno 10. Ledna 2013 na FoxNews

Právo lidí vlastnit a nosti zbraně je součástí přirozeného lidského práva na sebeobranu a puncem osobní suverenity. Od zásahů ze strany státu je speficicky izolováno Ústavou a historicky bylo vždy základem odporu proti tyranii. Přesto jsou progresivní členové obou politických stran připravení použít donucovací sílu státu k zásahu do praktikování tohoto práva slušnými lidmi kvůli jeho hrubému zneužití několika šílenci.

Když Thomas Jefferson v Deklaraci nezávislosti napsal, že jsme byli naším stvořitelem obdarováni jistými nezcizitelnými právy, sezdal rodící se národ s pradávným principem přirozeného práva, které od nepaměti hýbalo židovsko-křesťanskou tradici na západě. Tyto principy fungovaly jako brzda všech vlád, které  je uznávaly, tím, že artikulovaly koncept přirozeného práva veřejnosti.

Jelikož jsme byli stvořeni k obrazu a libosti Boha-Otce, jsme perfektně svobodní, právě tak, jako je On. Přirozené právo nás tedy učí, že naše svoboda je před-politická a vychází z naší lidské podstaty, nikoliv ze státu, a jelikož je naše přirozenost božího původu, vláda, i většinově zvolená, nám nemůže tato práva morálně odebrat. Přirozené právo zahrnuje oblasti individuálního lidského chování – jako myšlení, projev, vyznání, cestování, sebeobrana, soukromí, vlastnictví a využívání majetku, intimní život – je imunní ke státním zásahům a k jeho praktikování nepotřebujeme od státu povolení.

Esencí lidské přirozenosti je svoboda. Stát – ať zvolený v míru, nebo vnucený silou – je z podstaty opakem svobody. Skrze historii světa se lidé snažili získat více svobody ve chvílích, kdy ji ti u moci s nechutí museli vydat. Od zavraždění Julia Césara k vynucenému podepsání Magna Carty králem Janem, od anglické občanské války k triumfu spojenců na konci druhé světové války, od pádu komunismu k arabskému jaru. Vlády dovolily šlechtě a běžným lidem užívat si více osobní svobody v důsledky toho, že o ni žádali a bojovali. Toto zastupuje sílu umožňující svobodu.

Americká zkušenost byla opačná. Zde je každá lidská bytost suverénní, tak, jako byli kolonisté po Revoluci. Delegace určité osobní suverenity vládě – osobní suverenity nad sebou samým – každým Američanem dovolilo vládě získat omezenou moc, aby chránila svobody, které jsme si ponechali. Jinými slovy, Američané se vzdali některých omezených osobních svobod nové vládě, aby měla autoritu a zdroje chránit práva, která jsme si ponechali. V Americe jsou suverénní jednotlivci, nikoliv vláda. Toto zastupuje svobodu umožňující sílu.

Nevzdali jsme se ale žádných přirozených práv, ta jsme si převážně zachovali. Je volbou každého jednotlivce, zda se jich chce vzdát. Ani náš soused, ani naše vláda, nemůže učinit tato rozhodnutí za nás, protože nikdo z nás nemá morální ani právní autoritu zasahovat do přirozených práv někoho jiného. Když je všechna moc vlády odvozena od souhlasu ovládaných a nikdo z nás nemá právo zasahovat do přirozených práv druhých, jak by mohla toto právo mít vláda? Nemá jej. Kdyby to bylo jinak, naše práva by nebyla přirozená, byla by v moci vládních rozmarů.

Aby zaručili, že žádná vláda nebude porušovat číkoliv přirozená práva, vložili Zakladatelé Jeffersonovu tezi, která je základem Deklarace, do Ústavy, a s ohledem na sebeobranu, do Druhého dodatku. Pouhé dva roky zpět toto Nejvyšší soud uznal, když rozhodl, že právo uchovávat a nosit zbraně ve vlastním domově je před-politické individuální právo, kterého se může Američan vzdát pouze individuálně a vláda jej, bez našeho individuálního souhlasu, nemůže odebrat.

Pro téměř univerzální historické uznání držení tohoto práva vždy existovaly praktické důvody. Diktátoři a monstra dvacátého století  – od Stalina k Hitlerovi, Castra k Pol Potovi, od Maa k Asadovi – odzbrojili své občany a jen protože se někteří odzbrojení bránili, měli eventuálně možnost s diktátorem bojovat o svobodu. Někdy prohráli, někdy vyhráli.

Nejdůležitějším důvodem, proč kolonisté vyhráli Americkou revoluci bylo, že vlastnili zbraně stejné síly a přesnosti, jako byly ty patřící britským vládním jednotkám. Kdyby byli kolonisté omezeni na kuše, které by měli zaregistrované u královské vlády v Londýně, zatímco by Britové v boji proti nám používali střelný prach, George Washington a Jeffferson by byli zajati a oběšeni.

Královy vojáky jsme porazili také proto, že nevěděli, kdo z nás byl ozbrojený, jelikož nebylo nutné mít od vlády povolení k využívání práva na sebeobranu. (Představte si ten řev, kdyby bylo nutné vlastnit zvláštní povolení jako předpoklad práva na volný projev.) Dnes platná omezení na výkonnost a přesnost zbraní, které můžeme zákonně vlastnit, nejenže porušuje naše přirozené právo k sebeobraně a naši osobní suverenitu; způsobují, že nás tyran může snadněji odzbrojit a zdolat.

Historická idea práva vlastnit a držet zbraně, daného Druhým dodatkem, není ta, že chrání právo střílet jeleny. Chrání právo střílet tyrany a chrání právo střílet na ně efektivně, stejnými nástroji, které by použili oni proti nám. Kdyby Židé ve varšavském ghettu měli palebnou sílu a munici jakou měli Nacisté, část Polska mohla zůstat svobodná a více lidí by přežilo Holokaust.

Většina lidí ve vládě odmítá přirozená práva a osobní suverenitu. Většina těchto lidí věří, že využívání práv každého z nás se řídí vůlí vládnoucích. Většina lidí ve vládě věří, že mohou napsat jakýkoliv zákon a regulovat jakékoliv chování, bez ohledu na přirozené právo, na suverenitu jedinců, bez ohledu na tyrany historie, jsouce omezení pouze tím, co jim projde.

Dali jste vládě moc omezovat svobodu nás všech kvůli mánii a teroru hrstky.

Andrew P. Napolitano, bývalý soudce Nejvyššího soudu New Jersey, je senior soudní analytik ve Fox News Channel. Soudce Napolitano napsal sedm knih o Ústavě Spojených států. Nejnovější z nich je “Theodore and Woodrow: How Two American Presidents Destroyed Constitutional Freedom” (Theodore a Woodrow: Jak dva američtí prezidenti zničili ústavní svobodu).

Pro Reformy.cz přeložil Dominik Franěk

Člen republikového výboru Strany svobodných občanů Jan Skalický hovoří 10.1.2013 v restaurace Vysmátý zajíc na pravidelných debatách především o současné české legislativě týkající se zbraní a možnosti jejich použití.

Sdílejte přátelům

30
Komentujte

0 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na