Proč CNN International zakázala vysílat svůj vlastní dokument o represích proti Arabskému jaru v Bahrajnu?

Nezařazené

Bývalá korespondentka CNN (přezdívaná Cartoon News Network) i přes hrozby od svého bývalého zaměstnavatele promluvila o autocenzuře v této zpravodajské síti.

Úvodem jeden odstavec od Michaela Kriegera z Liberty Blitzkrieg.com: Příběh Amber Lyon je jen posledním v celé sérii článků, které odhalují totální cenzuru ve stylu Josepha Goebbelse, která je v mainstreamových médiích rampantní. Jeden z takových článků před pár týdny vytáhl na světlo, jak New York Times v podstatě jen chrlí cokoliv jim vládní úředník řekne, zatímco jiný ukázal, jak reportér NPR pokrývající D.C. musel z čiré frustrace dát výpověď a začít praktikovat novinařinu na vlastní pěst. Tohle je přesně důvod toho, proč se alternativní zpravodajství tak rychle rozrůstá. Jsou jedinou zbývající platformou pro skutečný žurnalismus.

Komentář: CNN a byznys státem sponzorovaného zpravodajství

Bahrainský protestující v Manama. Fotograf: Mohammed Al-Shaikh/AFP/Getty Images

Glenn Greenwald
Guardian.co.uk
Úterý, 4. září 2012, 20.01 BST

Koncem března 2011, když se šířilo Arabské jaro, vyslala CNN do Bahrajnu tým čtyř lidí, aby vytvořili hodinový dokument o využití internetových technologií a sociálních médií demokratickými aktivisty v tomto regionu. Podle Amber Lyon (Pozn. redakce: žurnalistka na obrázku) tvořící vysílané reportáže tento tým strávil událostmi nabitých osm dnů v tomto malém, Spojenými státy podporovaném království. Dřív, než tým CNN dorazil, se mnoho ze zdrojů, které nejprve souhlasily, že s nimi budou mluvit, buď skrylo nebo zmizelo. Oponenti režimu, se kterými prováděli interview, trpěli tím, že byli kriminalizováni, a to samé se dělo i běžným občanů, kteří s nimi pracovali jako prostřednici. Vůdčí aktivista za lidská práva Nabeel Rajab byl obviněn ze zločinů krátce po rozmluvě s týmem CNN. Doktorovi, který tento tým provedl svou vesnicí a uspořádal schůzky z odpůrci vlády, Saeedu Ayyadovi krátce poté vypálili dům do základů. Jejich místní prostředník byl deset dnů poté, co s nimi pracoval, vyhozen.

I samotný tým CNN byl násilně zadržen agenty režimu před Rajabovým domem. Jak to popisovali po návratu do Spojených států: „20 těžce ozbrojených mužů, jejichž tváře kryly kožené masky, vyskákalo z vojenského vozidla a namířili na žurnalisty automatické zbraně, donutili je lehnout si na zem.“ Bezpečnostní síly režimu jim zabavily kamery a vymazaly fotografie a videozáznamy, a pak je zadržely a po dalších šest hodin vyslýchaly.

Tento zážitek Loyn jednak šokoval, ale zároveň ji povzbudil. Ráno po jejím zadržení noviny v Bahrajnu na hlavních stránkách vystavily články o tomto incidentu, v nichž šířily, jak ona říká „nehorázné fabrikace“ od vlády. „Ukázalo se tak, jak moc je režim ochoten lhát,“ řekla v telefonickém interview minulý týden.

Také se jí tak podařilo ukázat, jak hrubý a násilnický byl režim ve své snaze vyčenichat a zastavit jak rozrůstající se demokratické hnutí, tak i jakoukoliv negativní reportáž o vládě.

„Uvědomila jsem si tu korelaci mezi mírou mediální pozornosti, které se dostane aktivistům, a schopností režimu jim ublížit, takže jsem cítila povinnost ukázat světu, čemu naše zdroje, které riskovaly své životy, čelí.“

Celkové náklady CNN na tento dokument nakonec nazvaný „iRevolution: On-line válečníci Arabského jara“ přesáhly 100 000 dolarů, což je nezvykle vysoká částka za jednohodinový program tohoto typu. Část toho, co Lyon a její tým o Bahrajnu vyprodukoval, skončila jako 13-minutový segment z tohoto dokumentu. Tento segment, který je teď dostupný na YouTube, je tvrdě výstižnou a nekompromisní reportáží, která líčí režim ve velice negativním světle.

V tomto segmentu má Lyon interview s aktivisty, v němž otevřeně popisují své mučení z rukou vládních sil, zatímco členové rodin počítají své příbuzné, kteří náhle zmizeli. Mluvila s vládními činiteli ospravedlňujícími věznění aktivistů. Tento segment také obsahoval strašlivý videozáznam, na němž síly režimu střílí do neozbrojených demonstrantů spolu s prováděním masových zatýkání pokojně protestujících.  Dohromady tento segment CNN z počátku roku 2011 o Bahrajnu představoval jednu z nejvíce omračujících reportáží, kterým se kdy podařilo ukázat světu tento režim.

19. června 2011 v 8 h večer domácí kanál CNN pro Spojené státy vysílal „iRevolution“ poprvé a naposled. Tento program získal prestižní žurnalistická ocenění včetně Zlaté medaile 2012 od New Yorského festivalu Best TV and Films. Loyn spolu s producentem jejího segmentu Tarynem Fidélem byli jmenováni finalisty pro Livingstonovu cenu 2011 pro mladé žurnalisty. Facebooková stránka vytvořená Bahrainskými aktivisty s nadpisem „Děkujeme ti Amber Lyon, reportérko CNN – od Lidu Bahrajnu,“ získala více než 8 000 poděkování.

Přes veškeré pocty a přes nebezpečí pro jejich vlastní žurnalisty a jejich zdroje, které museli podstoupit, aby dokument vytvořili, CNN International (CNNi) dokument nikdy nevysílala. Ani tváří v tvář četným požadavkům a stížnostem svých vlastních zaměstnanců uvnitř CNN nepřestali odmítat tento program vysílat nebo alespoň poskytnout vysvětlení k tomuto rozhodnutí. Dokument nebyl až dosud nikdy na CNNi odvysílán.

Odmítnutí CNNi vysílat ‚iRevolution‘

CNN International je zatím ještě stále nejvíce sledovaným anglicky mluvícím zpravodajským kanálem na Středním východě. Tím, že odmítá „iRevolution“ odvysílat, vedení této zpravodajské sítě zajišťuje, že se nikdy neobjeví v Bahrajnu nebo kdekoliv jinde v regionu na televizních obrazovkách.

Rozhodnutí CNN nevysílat „iRevolution“ je velmi neobvyklé. Jak CNN, tak CNNi mají přísná rozpočtová omezení, která u nich byla v posledních letech zavedena. Dlouhodobý zaměstnanec CNN (jemuž jsem zaručil anonymitu, aby se vyhnul odvetě za negativní vyjádření o managementu CNN) popsal „iRevolution“ jako „drahý, na vysoké úrovni vyprodukovaný mezinárodní příběh o Arabském jaru.“ Jelikož za tento dokument CNN už zaplatila, tak by jeho odvysílání už nic nestálo. Je proto „krajně neobvyklé, aby nebyl odvysílán.“ Tento dokument byl „natočen pro mezinárodní diváky jako cílovou skupinu,“ řekla Lyon. Nic z něj nebylo vyprodukováno na půdě Spojených států. A předmět, o němž pojednával, byl nepochybně v záběru témat, jimiž se CNN pyšní.

Odmítnutí CNNi vysílat „iRevolution“ brzy získalo mezi jejich producenty a reportéry status mini-skandálu, a začali tlačit na Lyon, aby o tomto rozhodnutí začala mluvit. V červnu 2011 jeden z dlouholetých ředitelů u CNN Lyon poslal e-mail: „Proč CNNi nebude dokument o Arabském jaru vysílat, ač je to údajně největší příběh desetiletí? Není to divné?“

Motivována obavami vyjádřenými dlouholetým žurnalistou CNN si Lyon vyžádala schůzku s presidentem CNNi, Tonym Maddoxem, aby prodiskutovala odmítnutí tento dokument vysílat. 24. června 2011 se s ním setkala, a on se jí zavázal zjistit důvody, proč se dokument nevysílá. Nikdy to ale neudělal.

Na druhém setkání s Maddoxem, které si vyžádala v prosinci, aby pokračovala v dosud nezodpovězeném pátrání, Lyon opět nedostala odpověď. Při tomto setkání ale podle Lyon Maddox už naopak přešel do ofenzívy a hrozivě ji varoval, aby o této záležitosti nemluvila na veřejnosti. Maddox se jí několikrát ptal na tento tweet z 18. listopadu 2011 od esejisty New York Times Nicolase Kristofa, který se dožadoval vysvětlení, co způsobilo neodvysílání dokumentu:

Když jsem CNN požádal o komentář ke schůzce MaddoxeLyon, odmítli uvést přesné podrobnosti a řekli, že Maddox není k dispozici pro interview. Místo toho učinili následující prohlášení:

„Dokument ‚iRevolution‘ byl určen pro CNN ve Spojených státech. Ačkoliv CNN International tento program nevysílala celý, jeho segment ukázán byl. Takovéto rozdíly v použití obsahu jsou v rámci naší platformy normální a takováto rozhodnutí jsou přijímána čistě na základě redakčních důvodů. CNN International v uplynulých šesti měsících vysílala více než 120 reportáží z Bahrajnu a velký počet z nich byl natočen s kritickým tónem. Všechny vyhovovaly nejvyšším standardům žurnalismu.“

I přesto, že CNNi házelo Lyon klacky pod nohy, začala se vynořovat fakta vrhající světlo na vztahy mezi režimem v Bahrajnu a CNNi. Po návratu z Bahrajnu v dubnu Lyon předvedla CNN několikrát shrnutí svého vlastního zadržení bezpečnostními silami a hlásila o probíhající brutalitě režimu proti svým vlastním občanům, dokonce i proti lékařům a sestrám poskytujícím lékařské ošetření protestujícím. Řekla, že nechce čekat s publikací dokumentů, aby svět nadzdvihla tím, co se tam děje.

Jak podle obou výše citovaných zdrojů ze zaměstnanců CNN, tak podle Lyon, si tiskoví činitelé režimu opakovaně stěžovali CNNi, jak obecně na Lyon, tak specificky na její reportáž „iRevolution“. V dubnu jí e-mailoval vedoucí producent sdělení: „Potýkáme se s protiúderem bahrajnské vlády týkajícím se toho, jak jsme zneužili naši misi atd.“

„V naší kanceláři se to už stalo standardním žertem: Bahrajn si na tebe zase stěžoval,“ vzpomíná Lyon. Zaměstnanci CNN umístění v regionu rovněž řekli, že „Bahrajn poslal delegaci do naší kanceláře v Abú Dhabí, aby tuto reportáž prodiskutovali.“

Interní e-maily CNN odráží neustálý tlak na Lyon a další obsahující tvrzení bahrajnského režimu o násilnostech v jejich zemi – ač jak říká Lyon, věděla z první ruky, že tato tvrzení jsou falešná. Jeden z e-mailů pro Lyon z dubna 2011 od producenta CNN požaduje, aby do svého dokumentu uvedla řádek uvádějící, že „ministr zahraničí Bahrajnu říká, že bezpečnostní síly nestřílí na neozbrojené civilisty,“ a další řádek popisující režimní tvrzení obviňující „aktivisty jako Nabeel Rajab ze zaranžovaných fotek … fabrikujících zranění.“

„Věděla jsem z první ruky, že tato tvrzení režimu jsou lži a nemohu uvěřit tomu, že mě CNN nutí vložit do mé reportáže něco, o čem vím, že jsou vládní lži.“

Propagandistická ofenziva Bahrajnu

Jak rostl počet negativní novinářských reportáží o jejich brutálních represích během probouzení Arabského jara, zahájil režim masivní a velice dobře financovanou propagandistickou kampaň ke zlepšení svého image. Jak hlásil Bahrain Watch, režim utratil od vypuknutí Arabského jara v únoru 2011 více než 32 milionů dolarů za poplatky propagandistům, do čehož patřily i platby určitým firmám s nejlepšími konexemi ve Washingtonu DC a stálými politickými aktéry. Příkladem budiž kampaň bývalého kampaňového manažera od Howard Dean Joe Trippiho. Jeden z největších kontraktů, které režim uzavřel, byl s firmou sídlící ve Washingtonu zabývající se PR Oorvis Communications. Jak loni v listopadu hlásil Time, tato firma, která rovněž dělá rozsáhlou propagandistickou (PR) práci pro blízkého spojence Bahrajnu – Saúdský režim – „má pobočku určenou pro rehabilitaci reputace nepopulárních vlád, což je tržní segment, který s počátkem Arabského jara zažil ohromný nárůst poptávky.“

Oorvis často vedla stížnosti na CNN týkající se reportáží o Bahrajnu. Vnitřní e-maily ze CNN z počátku roku 2012, které viděl Guardian, zaznamenávají přednášení stížností touto firmou na nadměrně pozitivní zmínky o Nabeelu Rajabovi, který byl zatčen a obviněn z protivládních tweetů a tento měsíc byl odsouzen ke třem letům vězení za „ilegální demonstraci“.

Dlouhodobý zaměstnanec CNN řekl, že „iRevolution“ byla recenzována daleko přísněji než typický dokument: „Protože Amber byla v reportážích z tohoto regionu relativně nová a zvláště proto, že se ozývaly hlasité stížnosti z Bahrajnu, byl tento dokument důkladně přezkoumáván. Ale nikdo nemohl poukázat na nic, co by bylo v reportáži Amber fakticky či žurnalisticky pochybné.“

V odpovědi na několik požadavků Bahrajnský úřad pro informace (Pozn. redakce: Ministertvo pravdy..) odmítl říci, zda si stěžoval u CNNi na Lyon a „iRevolution“. Mluvčí Fahda a al Binali místo toho nabídl jen generické prohlášení, že „při určitých příležitostech jsme kontaktovali mediální kanály, aby poskytovaly korektní informace nebo vyvážený pohled na tuto záležitost,“ a tvrdil, že když tak činili, pouze se snažili „pomoci s tím, aby reportáže o Bahrajnu byly přesné a nezaujaté.“ Následující pokus získat specifickou odpověď od tohoto úřadu ohledně stížností CNNi na „iRevolution“ a Lyon se nesetkal s odpovědí.

Poté, co se tým Lyon vrátil z Bahrajnu, CNN už neměla korespondenta, který by pravidelně hlásil o eskalujícím se násilí. V e-mailech jejímu producentovi a vedení Lyon opakovaně žádala o návrat do Bahrajnu. Její žádosti byly zamítnuty a už ji nikdy neposlali zpátky. Pustila se tudíž do improvizovaných reportáží přes interview aktivistů přes Skype ve snaze, jak řekla „udržet Bahrajn ve zprávách.“

V březnu 2012 byla Lyon ze CNN propuštěna jako součást „nesouvisející snahy“ outsourcovat produkci investigativních dokumentů. Lyon, která nyní pracuje na knize, začala v srpnu na svém účtu na Twitteru mít odkazovat na „iRevolution“. Její twitter následuje více než 20 000 lidí.

16. srpna Lyon napsala tři tweety o svém příběhu. CNNi odmítla odvysílat „iRevolution“, napsala, „zmatení producenti“. Odkaz na YouTube klip z Bahrajnského segmentu doplnila prohlášením, že „cenzura měla zničující účinek na můj tým a na aktivisty, kteří riskovali své životy, aby sdělili tento příběh.“ Také vystavila svůj obrázek spolu s Rajabem a napsala:

„Proponent míru @nebeelrajab riskoval vlastní bezpečnost a ukázal mi, jak režim utiskuje lid Bahrajnu.“

Den poté volal úřadujícímu agenturnímu zástupci Lyon Georgi Arquillovi z Octagon Etertainment reprezentant CNN pro obchodní záležitosti a hrozil, že její odstupné a pojistné výhody budou okamžitě zrušeny, pokud někdy o této záležitosti veřejně promluví nebo bude negativně mluvit o CNN.

Když jsem se CNN konkrétně zeptal na tuhle údajnou hrozbu, kterou dostal agent Lyon, tak ji CNN odmítla potvrdit či popřít s komentářem:

„Stejně jako je to u jiných společností, nediskutujeme o vnitřních personálních záležitostech.“

V odpovědi na Lyonina obvinění z cenzury, odpověděl mluvčí CNN:

CNN International je hrdá na svou historii odvážných, nezávislých a poctivých reportáží z celého světa. Jakékoliv náznaky, že tato zpravodajská síť má vztahy se kteroukoliv vládou, která by ovlivňovala reportáže, jsou naprostý prokazatelný nesmysl.“

Je pravdou, že CNNi může poukázat na četné nedávné reportáže popisující násilnosti bahrajnského režimu proti protestujícím. Ovšem vzhledem k rozsahu těchto násilností i současnému rozsahu reportáží jinde by pro CNNi bylo téměř nemožné, aby takovéto reportáže už nevysílali a při tom si udrželi nějaké zdání věrohodnosti. Navíc takovéto reportáže od žurnalistů vyžadovaly v první polovině roku 2011 daleko větší odvahu, vzhledm k tomu, že tehdy jen málo lidí vědělo o brutalitě, k níž se tento režim uchýlil, než nyní, když už je to široce známo. Reportáže o násilnostech v Bahrajnu od CNNi mají daleko tlumenější tón, než když referují o režimech, které nemají Spojené státy v oblibě, jako je Irán nebo Sýrie.

Zdá se, že odrazy partnerství CNNi s režimem v Bahrajnu, vzájemná asociace a blahořečení, o kterém dokonce CNNi vysílala (viz doprovodné komentáře o vztazích mezi touto sítí a tímto režimem) už zjevně převalchovaly jakékoliv skutečné kritické reportáže.

Ale hrozby CNN měly opačný účinek, než ten zamýšlený. Lyon trvá na tom, že nikdy u žádného případu nepodepsala žádnou dohodu o zachování tajemství se CNN, a že jde s chutí do rizika ztráty odstupného. „V tom případě,“ řekla Lyon, „budu na tuhle platbu pohlížet jako na špinavý úplatek s charakterem držhubného. Dala jsem se na žurnalistiku, abych odhalovala, nikoliv abych zakrývala nekalou činnost a nejsem ochotna o tom nadále mlčet, i kdyby to znamenalo, že přijdu o odstupné.“

BBC není o nic lepší – cenzuruje svoje vlastní video: Syrští rebelové používají zajatce jako sebevražedné atentátníky

[iframe width=“600″ height=“330″ src=“http://dotsub.com/media/9e9cac94-4eb6-4bd0-af89-62a1b2332eb3/embed/cze“ frameborder=“0″]

Další články, které by Vás mohly zajímat:


Vůdce Al-Káidy se domluvil s USA a Saúdy na vyslání 5 000 bojovníků do Sýrie

 


New York Times vymazali svojí vlastní zmínku o tom, že CIA vyzbrojuje Svobodnou syrskou armádu

 


BBC cenzuruje svoje vlastní video: Syrští rebelové používají zajatce jako sebevražedné atentátníky

 


Nový mediální spin: Napadneme Sýrii, abychom mohli bojovat s Al-Káidou (kterou tam zuřivě dovážíme)

 


Spojené státy se snaží zahájit plnohodnotnou proxy válku v Sýrii

 


US-NATO válka proti Sýrii: Budou námořnictva západu konfrontovat Rusy u syrského pobřeží?

 


Válečná propaganda z Blízkého východu – velký obrázek

 


Syrští rebelové rabují křesťanské kostely

 

Zdroj: Guardian.co.uk

Český článek o podpoře, jíž se bahrajnskému režimu dostává od US při praktikování a propagandistickém zakrývání represí proti obyvatelstvu najdete zde.

Zde můžete shlédnout video k represím v Bahrajnu.

Překlad provedl Miroslav Pavlíček

Korekturu provedl Jiří Bok, člen klubu Reformy.cz

0 0 vote
Article Rating

Sdílejte přátelům

Subscribe
Upozornit na
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments