Genetické inženýrství „etických“ novorozenců je naší moralní povinností, tvrdí profesor z Oxfordu

TECHNOLOGIE

Profesor Julian Savulescu tvrdí, že vytvoření takzvaných „navržených“ novorozenců by mohlo být považováno za „morální povinnost,“ neboť z nich díky tomu vyrostou „eticky lepší děti.“ Moje komentáře jsou psány modrou barvou.

Richard Alleyne
16. srpna, 2012
The Telegraph

Není nad „eticky lepší děti.“ Z nad-dětí pak vyroste – chvilka napětí – Übermensch! Doporučuji našim čtenářům shlédnout film Gattaca.

Tento expert na praktickou etiku řekl, že bychom měli rodičům aktivně poskytovat možnost provést prověrku osobnostních vad jejich dětí, což by vedlo (Upozornění: říká to „expert“ na „praktickou eticku,“ tak se neopovažujte zpochybňovat jeho závěry – jste snad taky „experty na praktickou etiku?“ Že ne? Tak mlčte a přenechte to „expertům.“) k nižší pravděpodobnosti toho, že budou „ubližovat sobě či ostatním.“

Tento akademik, který je rovněž šéfredaktorem Journal of Medical Ethics (v překladu Žurnál lékařské etiky) tyto komentáře uvedl v článku pro poslední edici Reader’s Digest.

Journal of Medical Ethics – to je ten samý plátek, který jsem zmiňoval v jednom ze svých prvních článků:

Co je ale nejděsivější, je to, že práce špičkových akademiků z Univerzity v Melbourne, která byla publikovaná v světově prestižním Journal of Medical Ethics, argumentuje pro rozšíření „potratů“ na novorozence, a to i v případech, že je novorozeně zcela zdravé. Autoři tvrdí, že „jak plod, tak novorozeně nemají stejný morální status jako ‘skutečné osoby’. Potraty jsou povolovány, i když je plod zdravý, a proto„by zabíjení novorozeňat mělo být přípustné všude, kde je dovolen potrat, včetně případů, kdy novorozeně není nijak postižené.“

Také všem doporučuji přečíst si Konec civilizace od Aldouse Huxleyho. Aldous Huxley nežertoval, vše co napsal je součástí širšího plánu, jak ostatně sám přiznal ve svém projevu 20. března, 1962 v Berkleys, jehož anglický transkript můžete nalézt zde.

Aldous Huxley, 20. března 1962 v Berkleys

„A zdá se mi to být perfektně ‚v kartách‘, že během několika příštích generací bude existovat farmaceutická metoda, která přivede lidi k milování jejich nevolnictví, produkujíce jistý druh bezbolestného koncentračního tábora pro celé společnosti, takže lidem ve skutečnosti budou odebrány jejich svobody, ale oni si to budou užívat, neboť budou od touhy k bouření se rozptýleni propagandou, vymýváním mozků, nebo vymýváním mozků obohaceným o farmaceutické metody.“

– Aldous Huxley

Julian Savulescu dále vysvětluje, že nyní nacházíme uprostřed genetické revoluce, a přestože genetické prověrky téměř všech vlastností zůstávají prozatím ilegální, měli bychom je vítat.

Testy lžou – často identifikují „vady,“ které plod ve skutečnosti nemá, a hurá na potrat. Tato agenda není tlačena do společnosti proto, aby jste měli zdravější děti. Jde tu o kontrolu. Až bude za pár desítek let velká část populace sterilní, nebudete mít často na výběr a (pokud si to budete moci dovolit) budete muset využít takových služeb, které jsou věrně zpodobněny ve dříve zmíněném filmu Gattaca. Když si necháte pohrát s genetickým kódem svého dítěte, nepochybně dostanete od pojišťovny slevu. 😉

Věda prý čím dál tím víc objevuje, že geny mají významný vliv na osobnost – s tím, že určité genetické značky v embryu poukazují na budoucí charakteristiky jedince. Detekce určitých genů by měla umožnit kontrolovat, co z dětí vyroste. (nebo případně které z dětí vyrostou, i když to „profesor“ raději nechce říkat nahlas)

Profesor nakonec prohlásil, že by taková „racionální konstrukce“ mohla v budoucnu vést k lepší, inteligentnější a méně násilné společnosti.

Společnosti, kde si lidé nechají líbit naprosto cokoliv. Naopak nepochybuji o tom, že například vojáci by byli geneticky profilováni opačným směrem. Žádné svědomí, talent pro násilí, žádný odpor vůči autoritě..

„Když přijde na prověrku našich osobnostních vad, jako je potenciál k alkoholismu, psychopatie a sklony k násilí, tak můžete argumentovat, že lidé mají morální závazek vybrat ty eticky lepší děti.“

„Ty pak konec konců s menší pravděpodobností ublíží sobě i ostatním.“

Na rozdíl od eugenického hnutí, které upadlo v nemilost, když jej přijali nacisté, by tento systém prý byl dobrovolný a rodičům by umožňoval volbu charakteristik jejich dětí.

„Již nyní běžně emrya a plody prověřujeme, zda u nich nejsou podmínky pro cystickou fibrózu či Downův syndrom, a příliš veřejného pohoršení kolem toho není,“ dodal.

Dnes naneštěstí není příliš veřejného pohoršení nad ničím, a když už je, tak to u toho pohoršení většinou taky skončí. Neměl bych nic proti testování dědičných nemocí, pokud by testy byly opravdu spolehlivé. Testy osobnosti považuji za nepřijatelné a za přímou cestu do pekel, ze které nebude návratu. Potenciál pro masivní sociální inženýrství a zneužití je víc než do očí bijící. Opět ale řešíme symptomy a nikoliv příčinu. Mnoho z vrozených vad – ne všechny, ale mnoho – souvisí například s nedostatkem živin, vitamínů a minerálů. Nepochybuji o tom, že zpřístupnění některých potravinových doplňků (protože výživu v plném rozsahu, kterou Vaše tělo potřebuje, není možné získat přímo z jídla – jakkoliv kvalitního – a už vůbec ne v dnešní době, kdy jsou půdy težce vyčerpané) by „zachránilo“ více novorozenců, než toto zahrávnání si s ohněm, které přímo volá pro zneužití.

Konec civilizace, Aldous Huxley
Původní článek do češtiny přeložil Miroslav Pavlíček

Jiří Bok je člen klubu Reformy.cz

0 0 vote
Article Rating

Sdílejte přátelům

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments