Čínská nová Hedvábná stezka se rozšíří o ruský Krym

EKONOMIKA, Světová

Ruské státní zdroje a činitelé potvrdily užší spolupráci mezi Pekingem a Poloostrovem Krym na velké Iniciativě projektu Dopravní cesty s pásmem rozvoje (BRI), přičemž citovaly čínské diplomaty, což je další projev pokračujícího významného posuvu v prioritách Moskvy, která bývala historicky spíše v konkurenčních střetech s Čínou. Jakékoliv další projekty BRI se zahrnutím Krymu by dále mohly upevnit a plně do Ruska integrovat tento poloostrov držený od anexe od Ukrajiny v důsledku lidového referenda v roce 2014.

Během pondělní ceremonie na ruské ambasádě v Pekingu pronesl šéf asociace čínských přistěhovalců na tento poloostrov Ge Zhili následující formální prohlášení: „Naše organizace posiluje vztahy spolupráce, výměny a přátelských kontaktů s krymskou společností.“ Vůbec přitom nebylo náhodou, že tato událost proběhla zrovna na „páté výročí znovusjednocení Krymu s Ruskem.“

Most přes řeku Heilong (počáteční projekt spolupráce na BRI) spojí město Tongjiang v provincii Heilongjian s Nižněleninskoje v Rusku. Image source: Russia Business Today

Ge, který rovněž hovořil o zvýšení kulturních kontaktů spolu s ekonomickými kontakty, dále tento cíl vysvětloval: „Je to proto, abychom lidem pomohli pochopit, co je to Krym a začít s ním kooperovat, abychom s tímto poloostrovem navázali spolehlivé vztahy, rozvíjeli s ním přátelské kontakty a realizovali společné soukromé projekty v rámci iniciativy Dopravní trasy s pásem rozvoje,“ – což je čínský ultra-ambiciózní rozvojový a investiční projekt, který by potenciálně měl zahrnout 150 zemi na pěti kontinentech.

Čínská prohlášení při této ceremonii zdůrazňovala navazování a prohlubování „spolehlivých partnerských vztahů“ zrovna v okamžiku, kdy panuje přesvědčení, že Moskva už dále po amerických sankcích, stejně jako po zrušení odzbrojovací dohody INF a po větším rozšiřování NATO, nebude prosazovat užší integraci s Evropou.

Je to také okamžik, kdy se povídá, že jak Peking, tak Moskva uvažují o potenciálním založení větší geopolitické aliance, zrovna když Washington pokračuje v uvalování tarifů na čínský export. Ruští vůdci jsou vnímáni jako daleko nadšenější ve snaze o dosažení užší spolupráce s Pekingem, když Čína signalizuje trpělivé vyčkávání.

Ovšem větší spolupráce na BRI, zvláště u geopoliticky citlivého regionu Krym by mohla představovat významný krok tímto směrem.

Ač bylo ohledně potenciálního připojení k projektům BRI publikováno konkrétně jen málo o čemkoliv jiném, než jsou už probíhající projekty jako je první železniční most přes řeku propojující Čínu s Ruskem v Tongijangu v provincii Heilongjiang, tak zdroj RT prezentoval následující:

Existují i plány na obnovení spolupráce mezi Krymem a jihočínskou provincií Hainan stejně jako mezi městy Jalta a Sanya, mezi Sevastopolem a Dalianem, Sudakem a Heihe.

Loni se ruský prezident Putin prohlásil za rozhodného přívržence čínské Iniciativy dopravní trasy s pásmem rozvoje, kdy vysílači CGTN řekl: „Inciativa dopravní trasy s pásmem rozvoje prezidenta Xiho je ztělesněním konceptu propojení ekonomie a lidskosti. Podstatou této Iniciativy je jak rozvoj hospodářství, tak infrastruktur.“

Krymský most v noci, via most.life/RT

Co se týče narůstající vřelosti vztahů s Pekingem, Putin v té době zdůraznil, že BRI s sebou nese potenciál být „významným krokem k dalšímu omezování restrikcí na ekonomický vývoj a spolupráci.“

Jakákoliv významná budoucí spolupráce na Krymu samotném určitě zvedne obočí Kyjevu a Západním spojencům Ukrajiny, zvláště po nebezpečném listopadovém incidentu v Kerčském průlivu a po následných hrozbách vojenské eskalace.

by Tyler Durden

Thu, 03/21/2019 – 02:45

Zdroj: https://www.zerohedge.com/news/2019-03-18/chinas-new-silk-road-extend-russias-crimea-private-investors-eye-peninsula

Sdílejte přátelům

Komentujte

  Subscribe  
Upozornit na